Hurtig og smørefri: ny xiros filmføringsrulle til etiketteringsteknologi27-08-2020

Sort føringsrulle med glatløbende polymere kuglelejer sparer op til 48 % vægt og 42 % masseinerti

De styrer film og etiketter: føringsruller med kuglelejer. Mest anvendt, hidtil, i klar anodiseret aluminium, leverer den nye sorte føringsrulle fra igus nu en sensation i emballage- etiketteringsteknologien. Det installationsklare system overbeviser ikke bare visuelt, men også teknisk. Det består af sort anodiserede aluminiumsrør og vedligeholdelsesfri, glatløbende xiros polymere kuglelejer.

xiros-polymerkuglelejer fra igus er smøre- og vedligeholdelsesfrie, hygiejniske og har et meget lavt startmoment. Med disse specifikationer benyttes de primært i emballerings- og fødevareteknologien. Som fuldt monteret system med et rør fremstillet af aluminium, carbon eller PVC, beviser kuglelejerne deres værdi som føringsruller for styring af film og etiketter eller for transport af produkter. Ved brug af slidstærke højtydende polymerer og tyndvæggede rør, leverer de en vægtbesparelse på op til 48 % sammenlignet med løsninger i metal. Deres masseinerti er 42 % lavere, og derfor er den påkrævede energi betydeligt lavere og rullerne når deres transporthastighed hurtigere. igus sortimentet er nu udvidet med en ny sort aluminiumsrulle. "Ideen til det sorte design opstod fra en kundeforespørgsel. De tekniske specifikationer for vores klassiske aluminiumsruller var allerede meget overbevisende, men sorte synlige dele var ønsket til en etiketteringsserie", forklarer Marcus Semsroth, Leder af xiros polymere kugleleje afdelingen hos igus GmbH. Løsningen: sort anodiseret aluminium til rullen og sort xirodur S180 fast flange lejer fremstillet af polymer. "Det førte hurtigt til et produkt der opfylder kundekravene til teknologi, pris og udseende", siger Semsroth. Herudover tilbyder den nye sorte rulle også yderligere anvendelsesområder. Det tillader nemmere brug af rullen i kamerasystemer, da den ikke reflekterer lyset.

Individuelle føringsruller i to trin
igus har udviklet føringsrulle expert til hurtigt valg af en egnet føringsrulle. I det nye onlineværktøj skal brugeren på første trin kun specificere den ind- og udvendige diameter samt rullens længde, belastningen, belastningstilstanden og den omgivende temperatur. Ved at indtaste kraftpåvirkningen og omviklingsgraden beregner eksperten den resulterende kraft på rullen og anbefaler de passende rørmaterialer. På det andet trin kan brugeren vælge sin føringsrulle på baggrund af nedbøjning-, vægt- og prisoplysninger, downloade konfigurationens CAD-data og bestille rullen direkte online.