igus rulle energikæde til målrettet vanding med besparelsespotentiale04-02-2021

Ny præcisionsvandingsslæde reducerer vand- og gødningsforbrug med 75 % - energikæde i en rende fører slanger med yderligere energibesparelse

Formålet med præcisionsvandingsslæden fra Rathmakers Gartenbautechnik er at benytte vandressourcer med omtanke og samtidig beskytte grundvandet. Med det nye automatiske vandingssystem, når vandet direkte frem til hvor det behøves: direkte til planterne. Til sikker og kompakt føring af slanger og kabler, benyttede udviklerne et energikædesystem fra igus bestående af rullekæde og føringsrende.

Vandmangel er et stort problem i hele verden, og derfor kræver specielt landbruget løsninger som transporterer vandet målrettet til planten. Til det formål har Rathmakers Gartenbautechnik udviklet en præcisionsvandingsslæde sammen med Landwirtschaftskammer NRW. Hvor konventionelle vandingsslæder med en kontinuerlig vandstråle spilder en masse vand, vander og gøder præcisionsvandingsslæden målrettet. Det unikke system er specielt egnet til udendørs dyrkning af potteplanter og sikrer at vandet leveres præcis midt i plantens væktspotte. Ved brug af den nye teknologi, er der mulighed for besparelser på 50 til 75 procent på vandingsvand, plantebeskyttelse og gødning, afhængig af pottestørrelsen. Dette reducerer også nitrogenbelastningen på grundvandet. Præcisionsvandingsslæden spænder over 40 m og har en vandring på 208 m. Kabler og slanger for vandforsyning har hidtil været trukket bag slæderne. Der blev skabt en løkke der krævede ca. 2 m mellem slædeføring og planter. Der var behov for en sikker og pladsbesparende slange med kabelføring. Derfor kontaktede Ralf Hormes, CEO hos Rathmakers Gartenbautechnik, igus. "Sammen med igus eksperterne besluttede vi os for at designe en rullekæde i en føringsrende", forklarer Ralf Hormes.

343 kvm ekstra plads
Hovedfordelen ved systemet: ved føring af slanger og kabler, øger det effektive areal med 343 kvadratmeter. Det øger også levetiden for forsyningskomponenterne i systemet. En 3500R serie rullekæde med en bredde på kun 35 cm benyttes i en guidelite føringsrende. Det tekniske grundlag for energikæden er integrationen af ruller i kædeled der reducerer friktionskoefficienten enormt ved lange vandringer. Herved kan der spares op til 57 procent på den påkrævede drivenergi til bevægelse af energikædesystemet. guidelite føringsrenden er en økonomisk og hurtigt installeret løsning fremstillet af korrosionsbestandige og slidstærke højtydende polymerer. "Et all-round system der har bevist sig teknisk samt fra et omkostningsperspektiv", siger Hormes. Siden novenber 2019 har igus modtaget plastenergikæder og render efter udstået levetid og garanteret en sorteret genindvinding. Herved modtager brugeren en kreditnota baseret på nettovægten.