iglidur I151 til FDA-konforme, registrerbare, slidstærke komponenter i fødevareteknologi01-07-2021

igus udvikler et blåt, fødevarekompatibelt tribo filament for økonomisk 3D print af specialdele

iglidur I151 er blåt, nemt printet, og har en optimal friktions- og slitagekoefficient. Det nye tribo filament er en videreudvikling af det let bearbejdede iglidur I150 all-round filament. Da det er blåt, kan det anvendes til produktion af specialdele der er optisk registrerbare i fødevareindustrien. Fødevarekompatibilitet i henhold til FDA og EF direktiv 10/2011 kvalificerer også den højtydende polymer til brug i fødevare- og kosmetikindustrierne.

igus har inkluderet sit all-round materiale iglidur I150, i sit sortiment af materialer for 3D print siden 2017. Filamentet er meget nemt at anvende med konventionelle 3D printere. Det muliggør hurtig og økonomisk produktion af specialdele med FDM processen. "Mange kunder, specielt i fødevareindustrien, har spurgt efter et blåt, FDA-konformt filament med egenskaber modsvarende iglidur I150. Derfor har vi nu udviklet iglidur I151", siger Tom Krause, leder af additiv produktion hos igus GmbH. Det nye tribo filament er egnet til print af komponenter med meget høj slidstyrke. Ingen yderligere smøring påkrævet på grund af smøremidler i materialet. Dette udelukker kontamineringsfarer. De printede komponenter opfylder kravene fra FDA og EF direktiv 10/2011, og gør dem ideelle til brug i fødevare- og kosmetikindustrierme. Den blå farve garanterer den optiske registrering. iglidur I151 kan bruges til alle 3D printer der arbejder med en dysetemperatur på 250 grader Celsius.

Print selv fødevaregodkendte specialdele eller bestil dem online
iglidur I151 har mekaniske egenskaber der modsvarer iglidur I150 i stabilitet, robusthed og lagklæbning. iglidur I151 imponerede også i tests på det interne testlaboratorium hos igus, med en levetid der er hundrede gange standard plast som ABS og nylon. Det nye filament kan bestilles hos igus i online shop som rullemateriale. Brugere kan også bede 3D printservice producere deres slidstærke specialdele. Upload blot STEP data, vælg materiale, beregn priser, og bestil den individuelle slidstærke komponent direkte. igus introducerede det nye tribo filament for fødevareindustrien fra 20. til 23. april 2021 på Ultimaker Transformation Summit iglidur I151 vil også være tilgængelig kort efter på Ultimaker Marketplace. Her har brugere af Ultimaker 3D printere en fordel, da materialeprofiler allerede er inkluderet, og muliggør print direkte og uden foregående justeringer.