Glidende, rullende, besparende: igus udvider modulopbygget E4.1 energikædesystem til lange vandringer07-10-2021

Nye ruller og glidepads til opgradering reducerer omkostninger og øger levetiden for E4.1 energikæder

På lange vandringer er energiforsyningssystemerne fra igus garant for sikker føring af kabler og slanger. I de fleste applikationer, benytter kunderne det stærke universelle og modulopbyggede E4.1 energikædesystem. igus har nu udvidet det succesfulde system med glidepads og rullekædeled til hurtig eftermontering. Det tillader brugere i udfordrende miljøer, samt i applikationer med meget høje hastigheder eller ekstreme vandringer, en hurtig og økonomisk levetidsoptimering af deres systemer.

Mere end 25.000 igus energikæder bevæges over lange vandringer hvert år, om det er i STS kraner, indlagrings- og plukkeenheder eller lineære robotter. I alle disse applikationer stoler kunder i hele verden på det stærke og modulopbyggede E4.1 energikædesystem fra igus. Energiforsyningssystemet har et underskåret design og herved en høj torsionsstivhed. Det er lydsvagt og variabelt i længder og bredder. I 90 procent af de glidende applikationer, er E4.1 den universelle løsning. For at optimere levetiden på energikæden, specielt i udfordrende miljøer, har igus nu introduceret glidepads til nem opgradering af kæden. De slitageoptimerede glideelementer kan nemt anbringes på et kædeled i den indre radius. De er fremstillet af særdeles slidstærke igumid polymerer, der kan fordoble levetiden på energiforsyningssystemet ved vandringer på 1-3 m/s.

Sikker drift ved høje hastigheder
igus har haft energikædeled med ruller i sortimentet i mere end 20 år. De reducerer pull/push kræfterne på lange vandringer og sikrer en markant længere levetid på energiforsyningssystemet. igus her derfor udviklet nye optimerede rullekædeled i to dimensioner specielt til E4.1 modulsystemmet. Deres anvendelse er specielt anbefalet ved høje hastigheder på op til 10 m/s eller meget lange vandringer. Rullerne reducerer driveffekten med op til 37 procent, hvilket medfører en markant energibesparelse. De nye rullekædeled og glidepads leverer et individuelt energiforsyningssystem til alle specialapplikationer fra 12 m til 500 m vandring. "Vi rådgiver kunderne individuelt, for at finde den teknisk og økonomisk bedste løsning", siger Jörg Ottersbach, leder af forretningsenheden for energikæder hos igus. "I fremtiden vil brugerne også kunne modtage et forslag på deres optimale energikædeløsning til lange vandringer online i e-chains expertsystemet. Afhængig af applikationsstedet og parametre, tilbydes den egnede E4.1 energikæde klassisk i bakker eller i specielle tilfælde med glidepads eller rulleelementer." Som option, kan alle igus energikæder udstyres med smart plastics systemer som tilstandsovervågning og til planlægning af fremtidig vedligeholdelse.