Et sprøjtestøbt polymerglideleje på kun syv dage17-03-2023

igus præsenterer FastLine service med online konfigurator til udviklere i bilindustrien

Stressede autodesignere og købere kan ånde lettet op. Hvis de med kort varsel skulle bruge et sprøjtestøbeværktøj til en specialkomponent, der er egnet til serieproduktion og modstandsdygtig over for slid, måtte de tidligere vente op til seks uger. En tid, som igus nu har reduceret til kun syv dage - med en service kaldet FastLine. Med iglidur designeren kan kunderne hurtigt bestille det tribooptimerede glideleje. I kun fire trin konfigureres den ønskede del online og bestilles hos igus.

Mange designere og indkøbere i bilindustrien kender problemet: De har brug for en specialkomponent ud over katalogprodukterne så hurtigt som muligt - f.eks. et glideleje til højdejustering i et bilsæde. Starte 3D printeren? Lejet kunne printes hurtigt, men ikke tæt nok på den senere serieløsning - til dels på grund af forskellige tolerancer og materialeegenskaber. Den ville derfor ikke være repræsentativ for valideringen efter prototypefasen. Det samme gælder for produktion med CNC dreje- og fræsemaskiner, som giver en anden overfladefinish end sprøjtestøbning. Og hvad med fremstilling af det specielle leje i sprøjtestøbning? Det tager ofte op til seks uger eller mere at fremstille det rigtige værktøj. Ubelejligt, når tiden er knap.

Konfigurer cylindriske bøsninger, flangebøsninger og skiver online på kun få sekunder
For at løse dette dilemma og muliggøre kortsigtet validering af samlinger med indledende prøver tæt på et batchprodukt har igus bl.a. udviklet en service kaldet FastLine til bilindustrien. Det gør det nemt at konfigurere og bestille tribooptimerede komponenter i fire trin ved hjælp af onlineværktøjet "iglidur glideleje designer". Først og fremmest skal brugeren vælge den ønskede form - f.eks. et glideleje. Derefter vælger de materialet til sprøjtestøbning fra iglidur sortimentet. Materialernes egenskaber, f.eks. maksimal omgivelsestemperatur og overfladetryk, vises tydeligt i margenen i konfiguratoren. Når brugeren har indtastet dimensionerne for lejet - indvendig diameter, udvendig diameter og lejebredde - ser han straks den samlede pris for sprøjtestøbningsproduktionen og kan bestille. STEP filer og PDF tegninger af lejet er også tilgængelige til gratis download til yderligere planlægning og design. Og sådan foregår det: Når ordren er afgivet, skaber onlineværktøjet automatisk 3D modeller og andre konstruktionsfiler, som et særligt team fra den interne igus værktøjsafdeling kaldet iform bruger til at programmere CNC værktøjsmaskiner på en semiautomatisk måde. Det betyder, at maskinerne kan begynde at producere sprøjtestøbeværktøjet hurtigere end nogensinde før og med minimal manuel indsats. En processtandardisering med korte gennemløbstider, som gav igus førstepræmien i konkurrencen "Excellence in Production" fra værktøjsmaskinlaboratoriet WZL fra RWTH Aachen universitet og Fraunhofer instituttet for produktionsteknologi (IPT) i kategorien "Intern værktøjsfremstilling fra 50 medarbejdere".

Produktionstiden falder til syv dage
"Dette samspil mellem online konfiguration, maskinnetværk og procesautomatisering er en nyhed inden for værktøjsfremstilling," siger Stefan Loockmann-Rittich, iglidur Business Unit Manager hos igus. "FastLine service gør det muligt for os at reducere produktionstiden for sprøjtestøbeforme til cylindriske bøsninger, flangebøsninger og skiver i specielle dimensioner, der er egnet til serieproduktion, fra seks uger til syv dage." Kunderne modtager de specielle komponenter tilsvarende hurtigere og kan begynde at validere deres monteringer. igus har været aktiv inden for bilindustrien siden 1964. Virksomheden leverer hvert år over 500 millioner glidelejer til bilindustrien. Polymerlejerne anvendes ikke kun i interiørsystemer som f.eks. sæder, midterkonsoller eller pedaler, men også i gearkasser og i den termiske styring af kørslen. Ud over omkostningsfordelene i forhold til metalliske lejeløsninger sætter konstruktører og købere pris på den lette kvalitet, den manglende smøring, den lille lejeafstand og de vibrationsdæmpende og dermed støjreducerende specifikationer.