Vælg venligst leveringssted

Valget af land/region kan påvirke diverse faktorer som pris, forsendelsesmuligheder og produkttilgængelighed.
Min kontaktperson
igus® ApS

Lysholt Alle 8

DK – 7100 Vejle

+45 86603373
+45 86603273
DK(DA)

Covid-19: Forebyggende foranstaltninger på hovedsædet i Köln

Med nogle få undtagelser produceres alle igus motion plastics på hovedsædet i Köln. Produktionen her kører aktuelt på fuld kapacitet og vi har stort set ikke haft nedbrud i ​forsyningskæden, indtil nu, da vi har implementeret vores to-leverandørs strategi i årevis uden undtagelse.
Vi har implementeret over 250 forebyggende foranstaltninger på produktionsstedet i Köln siden februar 2020, både dem, der er foreskrevet af myndighederne og dem, der går ud over dette. Vi tilbyder for eksempel gratis hurtige test til vores besøgende og har installeret en drive-in til kunder, der afhenter på vores lokalitet, og et vaccinationscenter for vores medarbejdere.

igus ansatte og besøgende bar masker på Motek messen i 2021

Strengere hygiejneforanstaltninger på messer med personligt fremmøde


På grund af den øgede Corona situation i november 2021, har vi skærpet vores hygiejneforanstaltninger for messer med personligt fremmøde:

  • For alle medarbejdere på vores messestande (igus standpersonale og eksterne serviceudbydere) gælder 3G Plus forordningen.
  • Alle medarbejdere på vores messestand bærer medicinske masker. Det anbefaler vi også til alle, der besøger vores messestand.
  • Derudover vil kun medarbejdere, der er vitale for messen, være til stede på standen.
  • Prøver og ofte brugte genstande desinficeres med korte intervaller.
  • Drikkevarer vil kun blive serveret på flaske, mad vil ikke være tilgængelig for selvbetjening.

Alle interesserede, der ikke kan komme til en messe personligt, har mulighed for at få igus eksperter til at præsentere alle nyhederne på vores virtuelle messestand.

Aftal tid her

Hurtig coronatest

3G regulering for alle nye besøgende


Uanset om det er kunder, jobansøgere, leverandører eller teknikere, der kommer for at udføre nødvendigt arbejde eller installere nyt udstyr, skal alle nye besøgende, der kommer ind i vores haller, overholde 3G forordningen, dvs. de skal være vaccineret, helbredt eller kunne fremvise negativ corona testresultat. Alle, der skal testes, kan gøre det gratis i vores eget hurtigtestcenter i igus lokaliteten. Resultatet vil være tilgængeligt efter ti minutter. 

Vaccinationscenter igus Köln

Vaccinationer for igus medarbejdere


Den 11. juni 2021 begyndte vaccinationscentret at arbejde efter ugers intensiv forberedelse. Under den generelle ledelse af HR skabte mange hjælpende hænder fra vedligeholdelse, facilitetsstyring, IT, messekonstruktion og kommunikation et vaccinationscenter. De benyttede en bygning, der blev købt sidste år og ikke havde været brugt i lang tid, med et imponerende resultat. En kvindelig og en mandlig læge blev ansat specielt. De kunne starte med de første medarbejdere fra igus produktionen, da de kun kan arbejde på stedet uden nogen mulighed for at benytte hjemmekontor. Grundlæggende kan alle medarbejdere hos igus registrere sig til en vaccination. Aftaler tildeles i løbet af de næste uger afhængigt af tilgængeligheden af vaccinen.

Automatisk temperatur- og maskekontrol

Automatisk temperatur- og maskekontrol


Vi har installeret et system ved begge hovedindgange, der automatisk måler kropstemperaturen og den korrekte pasform af masken for alle personer, der kommer ind. Et lys viser straks resultatet i grønt eller rødt. Derudover står medarbejdere til rådighed for yderligere instruktioner, hvis den skulle lyse rødt på grund af forhøjet temperatur, manglende eller forkert monteret maske.
 

Sådan fungerer den automatiske maskedispenser

Selvdesignet automatisk dispenser fordeler masker uden kontakt


I februar 2021 blev den første automatiske maskedispenser til medarbejdere og kunder tilføjet ved hovedindgangen til virksomhedens hovedkvarter i Köln. Kolleger fra Low Cost Automation teamet og messeudvikling er gået sammen og bygget en dispenser, der giver en medicinsk maske uden kontakt (hold blot en medarbejderchip). Den består naturligvis udelukkende af komponenter fra igus: en drylin deltarobot, en igus robotstyringsenhed, et drylin E D1 motorstyringssystem, motordrevne drylin lineære akser og chainflex kabler. Et godt eksempel på mulige anvendelser for automatisering og på vores kollegaers praktiske innovative ånd.

UV rumfiltre i kantine og center for hurtige tests

Yderligere beskyttelse med UVC luftfiltre


Vi har installeret indendørs luftfiltre i vores hovedkantine, centret for hurtige coronatests og i dele af produktionen. Rørene, der er fastgjort i loftshøjde, absorberer luften og renser den for mulige (corona) vira og bakterier ved UVC stråling.

Kontaktfri afhentning i Köln

Drive-in for kontaktfri afhentning

Ny service "motion plastics to go" 
 
Bestil produkter og hent dem selv hos igus med det samme: vores kunder kan benytte denne nye leveringsmulighed fra nu af, for at modtage de påkrævede plastkomponenter endnu hurtigere.
 
På igus faciliteterne i Köln Porz-Lind, kan selvafhentere stoppe ved et specificeret punkt foran hovedbygningen efter modtagelse af en afhentningsbekræftelse på mail. Her checker de ind over et samtaleanlæg, og en igus ansat vil læsse de bestilte motion plastics produkter direkte i bilens bagagerum. Denne service er helt kontaktfri og opfylder reglerne for distance og hygiejne.  

Foranstaltninger november 2020

Yderligere foranstaltninger fra november 2020

Med det kraftigt stigende antal infektioner, forstærker vi igen vores allerede omfattende foranstaltninger:
  • genåbning af yderligere kantiner på området for at reducere tætheden af personer under måltider.  
  • Yderligere opdeling af siddepladser med plexiglasruder.
  • Afdelingen for varemodtagelse flyttes udendørs så leverandører ikke længere skal ind i bygningen.
  • Interviews med jobansøgere og åbent-hus dage sker virtuelt. De er kun mulige personligt, hvis der foreligger dokumenteret negativt resultat af coronatest.

Covid-19 tests for personer der vender tilbage fra ferie

Gratis Covid-19 test for alle der vender tilbage til igus efter ferien

Siden 13. juli har vi tilbudt alle ansatte der vender tilbage fra ferie og fysisk genoptager arbejdet lokalt, en mulighed for at blive testet gratis for coronavirus.

Testen udføres i samarbejde med det anerkendte Quade laboratorium i Köln. Tests tilbydes en gang ugentligt hos igus, og hele ugen på laboratoriet i centrum af Köln.

Ekstern service med strenge hygiejnekrav

Hygiejnekrav for vores eksterne services


Siden 11.05.2020 har vores eksterne tjeneste igen kunnet besøge kunderne under strenge hygiejnekrav.
 
Kundebesøg sker kun his der er modtaget en skriftlig invitation.
 
Under besøget holder salgspersonalet altid den påkrævede minimumsafstand, har vasket og desinficeret deres hænder grundigt inden aftale og bærer mundbind.
 
Alt salgspersonale er udstyret med desinfektant og mundbind.

Ansigtsskærme fra Köln

Donation: 100.000 hovedremme for ansigtsskærme

Takket være sprøjtestøbning, kan der hurtigt produceres store mængder og herved skaffes hurtig hjælp til læger og sygeplejersker

Vi producerer komponenter til de såkaldte "ansigtsskærme" ved sprøjtestøbning fra genindvundet iglidur A200 materiale.
 
Dr. Thilo Schultes leder vores værktøjsafdeling og siger: "Med det korrekte værktøj, kan der produceres og leveres mere end 10.000 ansigtsskærme pr. uge fra fabrikken i Köln. Det lader os masseproducere hovedremme hurtigt og til en markant reduceret pris".
 
Vi har selv fremstillet det respektive værktøj internt. De første 100.000 hovedremme leveres gratis, herefter kan de leveres til produktionspris. Hvis vi opnår en nettofortjeneste vil den blive doneret.
 

 

Hånd-desinfektion

Hånd-desinfektion


Dispensere til desinfektion af hænder er installeret ved alle indgange, sanitære faciliteter, i kantineområder og mange andre steder i selskabet.
 
Herudover er rengøringsintervaller for alle neuralgiske overflader som døre og vinduers greb, gelændere, bordplader, sanitære faciliteter m.m. blevet øget markant.
 
Ved hovedindgangen kan små flasker med desinfektant medtages "i lommen".
 

Temperaturmåling og mundbind ved indgangen

Temperaturmåling og ansigtsskærme


Siden marts 2020 er alle medarbejderes temperatur målt hver dag ved indgangene. Derudover forsynes folk med masker. Vi anbefaler kraftigt, at alle bærer dem for at forhindre spredning af vira bedst muligt.

Hvor det er muligt, er alle døre i bygningen åbne for at undgå kontakt med dørhåndtag. De elektroniske tidsure er også blevet justeret, så de fungerer uden kontakt.

For at begrænse antallet af personer, der kommer ind i virksomhedsbygningen, møder vi ikke kunder, ansøgere eller andre eksterne personer indtil videre.

Information til ansatte

Information til ansatte


Der er plakater med hygiejneregler overalt i selskabet. Disse inkluderer almindelig vask af hænder og desinfektion, nysen og hoste mærkater, håndfri initiativer, og ting som sund ernæring, masser af motion i frisk luft, varmt tøj m.m.
 
Herudover er der information om hvordan man genkender Covid-19 symptomer og hvordan der skal handles.
Denne information er også sendt pr. email og der er en separat blog på de ansattes portal.
 
Yderligere, er alle døre der ikke er tilladt at holde åbne, mærket med et symbol der indikerer hvordan de kan åbnes med albuen.
 

Afstandsregler

Afstandsregler


For visuelt at påminde folk om gældende afstandsregler på 2 meter, er der anbragt passende gulvmarkeringer på alle områder med mulighed for øget persontrafik.
 
Disse områder inkluderer eksempelvis kantiner, gange til omklædningsrum, reception eller områder foran stempelure

Visning af fabrik

Personaletæthed i produktionen


 
For at forebygge transmission af virus mest muligt, er personaletætheden reduceret mest muligt. I produktionen er der aktiveret et 3-holds driftssystem for at udligne personaletætheden.
 
Der er desuden opmærksomhed på at arbejde udføres med størst mulig afstand, og mindst 2 meter.
  
Absolut nødvendige møder afholdes med det minimale antal personer og i henhold til angivne distance, eller, hvis muligt, digitalt.

igus ansatte på hjemmekontor

Personaletæthed i salg og administration


Alle ansatte, der ikke nødvendigvis skal være til stede lokalt, har arbejdet hjemmefra siden 13.03.2020. De få ansatte der arbejder på stedet har derfor opnået en stor indbyrdes afstand.
 
Alle ansatte på hjemmekontor har fuld fjernadgang og viderestillede telefoner for fuld disposition.
 
Med værktøjer som Microsoft Teams, kan kunderne fortsat modtage fuld rådgivning i virtuelle besøg. ​
 
Interne møder er også udelukkende digitale.

Kantiner

Kantiner


Selv i den aktuelle situation ønsker vi at give vores ansatte den bedst mulige forplejning. For at tilbyde maksimal sikkerhed, blev der oprettet 5 nye kantiner inden for en uge.
 
Der er ikke længere selvbetjeningsdiske og drikkevareautomater. De overlappende vagter for kantinepersonale er suspenderet.
 
Vi har desuden afskaffet kontanter og tilbyder nu alle måltider gratis, ud over morgenmad og frokost der allerede var gratis.

igus fabrikken front

Hvad har vi ellers gjort for folk hos igus?


Ansatte der, grundet den aktuelle situation, har måttet aflyse ferier der allerede var booket kan overføre deres ferie indtil slutningen af 2021.
 
Arbejdstiderne er blevet ændret for at være så fleksible som muligt af hensyn til børnepasning.

Hvordan er situationen hos igus?


CEO Frank Blase beskrev situation den 31.3.2020 i denne video.