Skift sprog :
Tabel over materialer
Generel specifikation
Enhed
iglidur® H370
Testmetode
Densitet
g/cm³
1,72
Farve
grå
max. Fugtabsorption ved 23°C/50% rumfugtighed.
% efter vægt
0,1
DIN 53495
maks. total fugtabsorption
vægt%
0,1
Glidefriktionskoefficient, dynamisk, mod stål
µ
0,07 - 0,17
pv-værdi, maks. (tør)
MPa x m/s
0,74
Mekanisk specifikation
Bøjningsmodul
MPa
11.100
DIN 53457
Bøjningsstyrke ved 20°C
MPa
135
DIN 53452
Trykstyrke
MPa
79
maksimalt anbefalet overfladetryk (20°C)
MPa
75
Shore D-hårdhed
82
DIN 53505
Fysisk og termisk specifikation
Øvre temperatur for langtidsanvendelse
°C
+200
Øvre temperatur for korttidsanvendelse
°C
+240
Nedre anvendelsestemperatur
°C
-40
Varmeledningsevne
[W/m x K]
0,5
ASTM C 177
Varmeudvidelseskoefficient (ved 23 °C)
[K-1 x 10-5]
5
DIN 53752
Elektrisk specifikation
Volumenresistivitet
Ωcm
< 105
DIN IEC 93
Overflademodstand
Ω
< 105
DIN 53482
Tabel 01: Materialedata

diagram. 01: Tilladt pv-værdi for iglidur® H370 glidelejer med 1 mm vægtykkelse i tør drift mod en stålaksel, ved +20 °C, monteret i et stålhus
X = overfladehastighed [m/s]
Y = belastning [MPa]
iglidur® H370 er en videreudvikling af iglidur® H-serien. Materialet er kendetegnet ved en særlig lav total fugtabsorption og en markant forbedret slidstyrke. Med hensyn til de mekaniske og termiske egenskaber har iglidur® H370 samme specifikationer som iglidur® ® H.

diagram. 02: maksimalt anbefalet overfladetryk som funktion af temperaturen (75 MPa ved +20 °C)
X = temperatur [°C]
Y = belastning [MPa]
Mekanisk specifikation
Det maksimale anbefalede overfladetryk repræsenterer en mekanisk materialeparameter. Der kan ikke drages konklusioner om tribologien ud fra det. Trykstyrken afiglidur® H370 lejer falder med stigende temperaturer. diagram. 02 illustrerer denne sammenhæng.
diagram. 03 viser, hvordan iglidur® H370 deformeres elastisk under radial belastning. Under det maksimale anbefalede overfladetryk på 75 MPa er deformationen ved stuetemperatur ca. 2,5 %.

Diagram 04: Friktionskoefficient som funktion af overfladehastigheden, p = 0,75MPa
X = overfladehastighed [m/s]
Y = friktionskoefficient μ
Friktion og slitage
Friktionskoefficienten ændrer sig ligesom slidstyrken kun lidt med stigende belastning og også med stigende hastighed (diagram 04 og 05).

Diagram 05: Friktionskoefficient som funktion af trykket, v = 0,01m/s
X = belastning [MPa]
Y = friktionskoefficient μ
iglidur® H370
tør
Fedt
olie
vand
Friktionskoefficient µ
0,07 - 0,17
0,09
0,04
0,04
Tabel 04: Friktionskoefficient for iglidur® H370 mod stål (Ra = 1 μm, 50 HRC)

diagram. 06: Slid, roterende applikation med forskellige akselmaterialer, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s
X = Akslens materiale
Y = slid [μm/km]
A = aluminium, hårdt anodiseret
B = fritskærende stål
C = Cf53
D = Cf53, hårdt forkromet
E = HR kulstofstål
F = 304 SS
G = stål af høj kvalitet
Akslens materialer
Diagrammerne 06 og 07 viser testresultater med forskellige akselmaterialer, som blev udført med lejer fremstillet af iglidur® H370.
Ved belastninger på op til 2 MPa er den hårdtforkromede aksel den bedste parringspartner for iglidur® H370-lejer i roterende applikationer. De høje slidværdier for 304 SS-aksler, som har tendens til at glide på grund af deres meget glatte overflade, er slående. Akslen af HR-kulstofstål udviser bedre værdier end Cf53 fra 2 MPa på trods af de samme værdier i det laveste område. På den anden side viser 304 SS-akslen en klar overlegenhed i drejebevægelser.
Personlig betjening:
Mandag til fredag fra 7:00 til 20:00.
Lørdag fra 8:00 til 12:00.
Online:
24h