Skift sprog :


Designerne sparer ikke kun tid, da online-konfiguratoren gør det nemt at designe en digital 3D-model. Den særlige del fremstilles ved hjælp af den såkaldte SLS-proces (selektiv lasersintring). En coater spreder et ultratyndt lag plastpulver på en byggeplatform. Printeren bruger derefter en laser til at smelte pulveret der, hvor komponenten skal skabes i henhold til 3D-modellen. Derefter sænkes platformen med en lagtykkelse, og processen begynder forfra. Efter et par timer er tandhjulet printet. Takket være 3D-printning er der ikke behov for den sædvanlige drejning og fræsning med tilhørende tegneafdeling," forklarer Richy Göser fra Formula Student Team Weingarten.
"Produktion med 3D-printeren er sandsynligvis også mere økonomisk for små mængder."

Da tandhjulet bruges som kædestrammer i motorens kædetræk, skal det være meget robust. Også her viser iglidur-tribo-polymererne deres overlegenhed i forhold til almindelige polymerer. igus har udviklet de højtydende plastmaterialer specielt til dynamiske industrielle anvendelser. I dette tilfælde blev der brugt iglidur i6, som er mere modstandsdygtig over for slid end almindelig plast til lasersintringsprintning. Materialets slidstyrke blev testet i det interne testlaboratorium, hvor eksperterne testede et snekkehjul ved 5 Nm og 12 omdrejninger i minuttet. Gearet af polyamid 12, et klassisk materiale til lasersintringsprint, svigtede efter kun 521 cyklusser på grund af dets høje friktionskoefficient. iglidur i6 udviste derimod kun mindre slitage efter en million cyklusser og var fuldt funktionsdygtigt. "Sådanne tests viser os, at vi kan regne med materialet," siger Göser. "De tidligere anvendte kuglelejer i kædetrækket holdt knap 20 kilometer, hvilket ikke er godt, fordi vores længste løb er på 22 kilometer. Vi forventer meget mere robusthed fra de 3D-printede igus-tandhjul i 2019-sæsonen."
Personlig betjening:
Mandag til fredag fra 7:00 til 20:00.
Lørdag fra 8:00 til 12:00.
Online:
24h