Beslutningen om at udskifte de festonsystemer, der stadig var i brug på portalvognene i 2002, med energikæder blev truffet af de ansvarlige konstruktører, som mente, at denne type energiforsyningssystem ville have en længere levetid. De tog også hensyn til energikædens mere kompakte design.
På grund af det store antal kabler er der installeret to E4 5050 RHD-energikæder, der arbejder baglæns, på hver af containerportalkranerne. De vejer mellem 13 og 15 kg pr. meter. Energikæderne til CTA-kranerne blev produceret i Köln i 2002 som "readychain®" . Det betyder, at kæderne blev fyldt, udstyret med alt tilbehør og forbindelseselementer og leveret til producenten af containerportalkranerne klar til at blive forbundet sammen med truget.
At udstyre en StS-containerkran med en energikæde i stedet for en feston for første gang var en nyhed dengang, men de nye erfaringer var gennemgående positive. I 2014, da igus® mødtes med operatøren, blev det første chainflex® kabelsæt installeret. På dette tidspunkt har de sandsynligvis allerede håndteret flere 100.000 containerbevægelser. En fordel ved chainflex® -kablerne er, at de er specielt udviklet, testet og fremstillet til brug i energikæder og er designet til bevægelige applikationer.
De meget bøjningsresistente kabler testes for deres ydeevne i det 1.750 kvadratmeter store testlaboratorium i Köln, det største for bevægelige kabler, med over to milliarder testcyklusser om året.
Ud over den høje belastningsgrænse og udholdenhed har kablerne den fordel, at de har en mindre bøjningsradius og sparer vægt i forhold til konventionelle flerlederkabler.
CTA og igus® fjernede og analyserede også et kontrolkabel efter seks år på forsøgsbasis. Resultatet: Kablet var stadig så godt som nyt efter et sekscifret antal cyklusser. Den meget slidstærke kappe lavet af en TPE-forbindelse, der er specielt udviklet til dette formål, valget af materialer til isoleringen, den måde, kablet er snoet på, og produktionen efter ekstremt høje kvalitetsstandarder bidrager alt sammen til dette.