Hr. Stratmann, hvorfor valgte du igus® ?
Eike Stratmann: Ganske enkelt fordi igus® med sin blyskrue-teknologi opfyldte alle vores krav med hensyn til validering. Som allerede nævnt var et af kernekravene fra vores kunder under udviklingen en forbedret levetid. Vi udsatte spindelenheden på HLU LE-X (E) for 12 millioner belastningscyklusser, og den holdt. Det overbeviste os. Desuden forsynede igus® os med beregninger og de relevante værdier hele vejen igennem.
Beslutningen blev i sidste ende truffet til fordel for dryspin® blyskrueteknologien og iglidur® J-materialet. Men hvorfor?
Julian Liebsch: Det oprindelige krav var, at materialet skulle kunne modstå en million cyklusser. Derfor besluttede vi os i første omgang for materialet iglidur® E7 til gevindmøtrikken. Som et blødt, vibrationsdæmpende materiale er det ideelt til disse forhold. De første tests viste allerede, at vi kan køre over ti millioner cyklusser uden slitage. Efterhånden som projektet skred frem, blev gevindmøtrikkens geometri tilpasset igen af HAWE, og der blev tilføjet et udvendigt gevind. For fortsat at kunne garantere den nødvendige styrke besluttede vi til sidst at bruge vores alsidige udholdenhedsløber iglidur® J som materiale til gevindmøtrikken. Heller ikke her var den nødvendige løbeydelse noget problem.
Eike Stratmann: " Denne erfaring var meget værdifuld for os. Det er utroligt vigtigt at undgå slid i vores lukkede hydraulikkredsløb i cylindrene. slid i systemet indebærer en risiko for, at sikkerhedsventilen ikke kan lukke ordentligt, og i værste fald kan forlængeren åbne sig under kørslen. Med iglidur® J kan vi nu være sikre på, at forlængertraversen altid forbliver lukket.
Intelligent databehandling har for længst fundet vej ikke bare til industrien, men også til rutsjebaner. Hvordan drager forlystelsesparker fordel af dette?
Eike Stratmann: Låsesystemet HLU LE-X (E) er udstyret med en meget detaljeret dataindsamling. Statusdata gemmes i elektronikken, som senere analyseres i skyen ved hjælp af kunstig intelligens. Algoritmerne beregner derefter en forventet udskiftningsdato, længe før en fejl faktisk er nært forestående. En værdi er f.eks. cylinderens tæthed: en grænseværdi skrives allerede til elektronikken under produktionen. Hvis en grænseværdi faktisk overskrides, får brugeren straks besked på computeren efter dataoverførslen. Statusdataene visualiseres i et overskueligt dashboard. Dette reducerer naturligvis arbejdsbyrden for personalet på stedet, da et stort antal tidskrævende inspektioner ikke længere er nødvendige. Det er præcis det samme i forlystelsesparker. Der er i øjeblikket en ugentlig inspektion i parkerne. Det betyder, at mekanikeren en gang om ugen skal kontrollere hvert låsesystem på et sæde med en særlig forspændingsanordning, der kontrollerer cylinderens tæthed. Cylinderen fungerer, hvis den ikke giver efter. Med sensorteknologien i LE-X kan vi kontrollere dette automatisk, så det ikke længere er nødvendigt med en forspændingsanordning. Den manuelle test med to cylindre pr. sæde tager ca. ti minutter. Med det store antal sæder og mange forskellige forlystelser i forlystelsesparker sparer mekanikerne en masse tid.