Skift sprog :

De slidstærke og vedligeholdelsesfrie iglidur J-glidelejer er presset ind i styreknoglerne.
Det er hårde tider for 30.000 Trabanter i Tyskland. Reservedele til DDR-kultbilen er i fare for at slippe op. Heldigvis er der Frank Hofmann - en Trabi-entusiast fra Zwickau, som får reproduceret slidstærke dele. Hans seneste kup: en drejelejebøsning til styretøjet, fremstillet af højtydende plast fra det Köln-baserede firma igus, som er meget mere robust end originalen.
En SUV med 400 hk, bred, høj og dominerende og med en vægt på to tons. For mange mennesker er sådan en sværvægter et statussymbol. Men ikke for Frank Hofmann. Hjertet hos den uddannede radio- og tv-mekaniker fra Zwickau banker for et andet køretøj. Den er lille, beskeden og kun 26 hk stærk. Vi taler om Trabi - bygget af VWB Automobilwerk Zwickau fra 1958 til 1990: symbolet på den tyske genforening.
Som ung dreng forelskede Hofmann sig i DDR's kultbil, en Trabi 500, som tilhørte hans bedstefars nabo. "Der var ingen bedre bil for mig. Jeg var især vild med bagenden," Hofmann er begejstret. "Det var klart: En dag ville jeg selv eje en." Som ung voksen, i 2000, forsøgte han så at restaurere en defekt Trabi. "Jeg kiggede på reservedelskataloger i ugevis. Det var frygteligt frustrerende, fordi mange dele simpelthen ikke længere var tilgængelige," Hofmann husker. Men kriser er også kendt for at være muligheder. "Pludselig fik jeg den idé at starte min egen virksomhed med min egen online shop for reservedele." Snart sagt, snart gjort. Butikken - Trabantwelt.de - gik online i 2006.
Hofmann fandt, hvad han søgte hos igus - en virksomhed i Köln, som i årtier har specialiseret sig i udvikling af højtydende plastmaterialer og fremstiller standard- og speciallejer ved hjælp af sprøjtestøbning og 3D-printere. "Mange producenter tilbyder kun produktion fra et par hundrede tusinde enheder og opefter. Derfor var jeg glad for, at igus også kan producere meget mindre serier på en økonomisk måde," siger Hofmann.
Brugerne behøver ikke at smøre lejerne - de giver mulighed for tør drift med den laveste friktionskoefficient. Faste smøremidler, mikroskopisk små partikler, opløses automatisk, smører lejet og reducerer friktionen. Alligevel anbefaler Hofmann, at kunderne smører lejerne. Årsagen er, at smøring beskytter styreakslen mod korrosion.
Hofmann behøver ikke længere at bekymre sig om tilgængeligheden af drejelejebøsninger. Hvis lagerbeholdningen er ved at være tom, genbestiller den administrerende direktør bøsningerne fra igus. Sprøjtestøbeværktøjet er altid tilgængeligt. Også køberne er begejstrede for produkterne. "Vi har kun fået positiv feedback indtil videre," siger Hofmann glad. Og det er sådan, det skal være. "Arbejdet med Trabi er en hobby, en lidenskab, som ikke bør føre til frustration. Det skal være sjovt!"
Personlig betjening:
Mandag til fredag fra 7:00 til 20:00.
Lørdag fra 8:00 til 12:00.
Online:
24h