Bilindustrien fokuserer i stigende grad på emnet elektromobilitet. Og det har også indflydelse på hele udviklings- og forsyningskæden. For eksempel skal elektriske motorer og batterier samt andre e-komponenter testes 100 procent, hvor de elektriske specifikationer som overspænding, strømniveauer og kontakt er i centrum.
For at kunne integrere sådanne tests i produktionslinjerne er der brug for nye testsystemer og ideer til optimal integration af maskinerne i produktionsmiljøet.
Det er her, MCW Systemtechnik GbR, der blev grundlagt i 2017, kommer ind i billedet. MCW's kernekompetencer omfatter elektrisk planlægning og mekanisk design af maskiner og (test)systemer samt konstruktion af styreskabe.
Virksomheden har udviklet den såkaldte "Multiplexer", en enhed, der automatiserer den elektriske tilslutning af testobjekter som f.eks. trækkraftbatterier til forskellige måleinstrumenter (fig. 1). Multiplexeren kan tilslutte elektriske motorer til tre måleinstrumenter og bl.a. udføre lavohm- og modstandsmålinger, en højspændingstest og en kortslutningstest. Tolv tests gennemføres på mindre end 60 sekunder.
Fordelen er indlysende: Systemet fremskynder end-of-line testning og reducerer samtidig slitage på det dyre testudstyr.
En særlig udfordring i designet var dog den høje hastighed, hvormed hvert testeksemplar passerer gennem processen. Ydeevnen og levetiden for de lineære moduler til kontakt og dekontakt er afgørende her. Det høje antal lineære bevægelser skyldes de korte testcyklusser i end-of-line-testen. På et år foretager en multiplexer omkring 500.000 kontakter og dekontakter. Ud over levetiden skal man dog ikke undervurdere den betydelige kraft, der kræves for at til- og frakoble konnektorerne.
Endelig skal multiplexeren være så kompakt som muligt i applikationsområdet og passe ind i et 19-tommers rack. Det begrænser først og fremmest den samlede bredde og valget af bevægelige komponenter.