Inden for rammerne af DFG Collaborative Research Centre 401 "Flow Influence and Flow-Structure Interaction on Aerofoils" udføres målinger af vorticity wake af aerofoils på Institute of Aeronautics and Astronautics ved RWTH Aachen University. En såkaldt referencevinge (halvspænd 675 mm, solid konstruktion, materiale: X42Cr13) fungerer som måleobjekt. Denne halvvingemodel skulle modificeres som en del af forskningsarbejdet. Målet var at undersøge vorticity wake af en aerofoil ved hjælp af denne nye applikation i den interne vandcirkulationskanal og i dragkanalen i DST i Duisburg. Hvis det lykkes, vil brugen af dette system i praksis give økonomiske og sikkerhedsrelaterede fordele for den civile luftfart. Et af fokusområderne i designet var udviklingen af en gearkasse. Lejet i denne enhed skulle være særligt velegnet til brug i vandcirkulationskanalen uden at vise tegn på korrosion. Der var dog en række andre krav til lejerne. De skulle være så små som muligt for at minimere påvirkningen af flowet, fungere vedligeholdelsesfrit i lang tid (ingen korrosion, ufølsomme over for støv og snavs), være så frie og vibrationsfrie som muligt, kun generere en moderat mængde varme og være omkostningseffektive.