I Formula SAE-konkurrencen, som universiteter over hele verden deltager i, bygges der tekniske racerløsninger, som konkurrerer mod hinanden. Formula Seven, en lille virksomhed, der består af tidligere medlemmer af et hold i konkurrencen, kommercialiserer de mest succesfulde og effektive tekniske løsninger, der præsenteres i denne konkurrence.
En af de tekniske løsninger, der kom ud af konkurrencen, var et styretøj med et spiralformet tandhjul og en tandstang til en prototype af en ensædet racerbil. Som en del af Formula SAE var der flere krav, der skulle opfyldes, da komponenten blev skabt. For det første skulle hele styresystemet være særligt let for at holde racerbilens samlede vægt så lav som muligt og dermed give køretøjet mulighed for at være mere dynamisk. Materialerne skulle være særligt pålidelige, dvs. de skulle gøre det muligt for racerbilen at køre sikkert og korrekt på lang sigt, samtidig med at den blev udsat for de store belastninger i forbindelse med racerløb. Det er især vigtigt, at der kræves så lidt vedligeholdelsesarbejde som muligt. Og endelig skulle der findes en økonomisk løsning, hvorfor konceptet fokuserede på brugen af standardkomponenter.