En orgelbygger har normalt tre ønsker: en tilstrækkelig installationshøjde, en passende gulvplads og en smuk akustik. I dag er det ikke kun et spørgsmål om traditionelle byggemetoder, men også om at harmonisere musikalske og funktionelle mål. Slutresultatet er en lydoplevelse, der betager både organister og publikum.
Hver eneste dreje- og svingbevægelse i orglet og hvert eneste friktionspunkt stiller høje krav til produktet og kræver et passende leje. Baumgartner Orgelbau, et værksted for historiske musikinstrumenter, er klar over dette. Specialisten renoverer og rekonstruerer på den ene side orgler, mens den på den anden side fremstiller leverandørdele til traditionel orgelbygning og leverer skræddersyede komponenter og samlinger til den egentlige orgelbygger. Ekspertteamets referencer spænder fra orglet i St Ludwig's i Darmstadt til kollegiekirken i Stuttgart og Walt Disney Concert Hall i Los Angeles.
I et nyt projekt, et spillebord, skulle der installeres op til 3.000 bøsninger og lejer i instrumentet efter færdiggørelsen. Kravene til lejerne er større, end man skulle tro: Bortset fra regn og direkte UV-stråling har alle de miljøpåvirkninger, der også forekommer udendørs, en effekt her. Dertil kommer materialet træ. I modsætning til metal eller plast er træ et hydroskopisk materiale. Det absorberer fugt og afgiver den igen. Opbevaringsmiljøet bevæger sig derfor og giver store udfordringer. Samtidig skal der opnås et hårdt og præcist leje, der ikke tillader nulafstand. Og støjudviklingen skal også minimeres med en smal lejeafstand. Alt dette under konstant skiftende miljøforhold i kirken. For hvis et instrument skal skilles helt ad på grund af korrosionsskader, kan omkostningerne hurtigt løbe op i titusinder af euro.