Reckmann Yacht Equipment GmbH har specialiseret sig i udvikling og produktion af revsystemer, der reducerer sejlarealet i meget kraftig vind. Virksomheden har skabt sig et navn i sejlsportens topsegment med sine manuelle, elektriske og hydrauliske revsystemer. De implementerer også særligt kraftfulde systemer til skibe på op til 66 meters længde, som kan rebe sejl på op til 90 meters længde.
For at sikre, at revsystemet fungerer i enhver situation, er det omhyggelige design af revsystemerne i centrum. Det er især tydeligt i den øverste svirvel, som sidder i den øverste ende af et revsystem og holder sejlet. Når sejleren ruller sejlet, skal den inderste del af topsvirvlen bevæge sig synkront - så jævnt som muligt og uden nogen stick-slip-effekt. Det stiller store krav til lejet og hele komponentens design. Desuden er saltvand og det tropiske klima, som er meget hårdt for komponenterne, en særlig udfordring for designeren.
Vigtigst er dog de enorme mekaniske belastninger, der virker på lejepunkterne. Store havgående yachter og jordomsejlere har forsejl med et overfladeareal på 1.000 m2 eller mere. For at rulle dette overfladeareal skal der anvendes drivmomenter på op til 5.500 Nm. De høje kræfter kræver drev, der består af ekstremt kompakte hydrauliske motorer med et driftstryk på 175 bar. Og en aktuel udvikling, som Reckmann driver frem, stiller endnu højere krav til rulleanlæggets drev: I stedet for de sædvanlige profiler, som sejlene er fastgjort i, bruges der kulfiberstag, som er forspændt til op til 65 tons. Under disse forhold skal drevene og de øverste svirvler sikre, at sejlene altid kan rulles ind og ud uden problemer.
De høje krav til drevkomponenternes belastningsevne og tilgængelighed betyder, at Reckmann udvikler og fremstiller mange komponenter internt - selv kuglelejerne. Lejerne roterer under belastning og skal absorbere meget høje aksiale og radiale kræfter. Oprindeligt blev der brugt et rulleleje hver til at absorbere de aksiale og radiale kræfter.