Skift sprog :
Tekniske data
Generel specifikation
Enhed
iglidur® RW370
Testmetode
Densitet
g/cm³
1,34
DIN EN ISO 1183-1
Farve
beige
max. Fugtabsorption ved 23°C/50% rumfugtighed.
% efter vægt
0,25
ISO 175
maks. total fugtabsorption
vægt%
1,2
ISO 62
Friktionskoefficient, dynamisk, mod stål
µ
0,13 - 0,17
pv-værdi, maks. (tør)
MPa - m/s
1,20
Mekanisk specifikation
Bøjningsmodul
MPa
2.997
DIN EN ISO 178
Bøjningsstyrke ved +20°C
MPa
100
DIN EN ISO 178
Trykstyrke
MPa
129
Maks. anbefalet overfladetryk (+20°C)
MPa
75
Shore D-hårdhed
80
DIN 53505
Fysisk og termisk specifikation
Øvre anvendelsestemperatur på lang sigt
°C
+170
Øvre anvendelsestemperatur kortvarigt
°C
+190
Nedre anvendelsestemperatur
°C
-50
Varmeledningsevne
[W/m · K]
0,22
ASTM C 177
Varmeudvidelseskoefficient (ved +23 °C)
[K-1 · 10-5]
5
DIN 53752
Elektrisk specifikation
Volumenresistivitet
Ωcm
> 1012
DIN IEC 93
Overflademodstand
Ω
> 1012
DIN 53482
Tabel 01: Materialeegenskaber

Diagram 01: Tilladte pv-værdier for iglidur® RW370 med en vægtykkelse på 1 mm i tør drift mod en stålaksel ved +20 °C, monteret i et stålhus.
**X-akse = overfladehastighed [m/s]**Y-akse = belastning [MPa]
iglidur® RW370 er specielt udviklet til de høje krav til brandbeskyttelse inden for jernbaneteknologi. Det opfylder derfor kravene i DIN EN 45545. iglidur® RW370-lejer bruges i jernbaneteknologi primært i dørsystemer, sædejusteringer og samlinger samt hængsler.

diagram. 02: maksimalt anbefalet overfladetryk som funktion af temperaturen (75 MPa ved +20 °C)
**X = temperatur [°C]**Y = belastning [MPa]
Mekanisk specifikation
Trykstyrken for iglidur® RW370 glidelejer falder med stigende temperaturer. diagram. 02 illustrerer dette forhold. Det maksimale anbefalede overfladetryk repræsenterer en mekanisk materialeparameter. Der kan ikke drages konklusioner om tribologien ud fra dette.

Diagram 03: Deformation under tryk og temperatur
**X = belastning [MPa]**Y = Deformation [%]
Diagram 03 viser den elastiske deformation af iglidur® RW370 under forskellige belastninger. En mulig deformation kan blandt andet afhænge af belastningens arbejdscyklus.

Diagram 04: Friktionskoefficient som funktion af overfladehastigheden, p = 1MPa
**X = overfladehastighed [m/s]**Y = friktionskoefficient μ
Friktion og slitage
Den meget gode friktionskoefficient for iglidur® RW370 ved tørløb falder yderligere med hastigheden op til en værdi på 1,1 m/s. Diagram 04 viser denne sammenhæng på en stålaksel. Fra en hastighed på 1,25 m/s stiger friktionskoefficienten dog kraftigt, da materialets belastningsgrænse nås her.

Diagram 05: Slid, roterende med forskellige akselmaterialer, tryk, p = 1MPa, v = 0,3m/s
X = Akslens materiale****Y = slid [μm/km]
Akslens materialer
Diagram 05 og 06 viser en udvidelse af resultaterne af test med forskellige akselmaterialer, som blev udført med glidelejer fremstillet af iglidur® RW370. Ved 0,3 m/s og 1 MPa overfladetryk er aksler af hårdt anodiseret aluminium og hårdt forkromet Cf53 de bedst egnede glidepartnere. Aksler af 304 SS eller højkvalitetsstål giver også gode resultater. Hvis dit ønskede skaftmateriale ikke er inkluderet i de testresultater, der præsenteres her, bedes du kontakte os.
Personlig betjening:
Mandag til fredag fra 7:00 til 20:00.
Lørdag fra 8:00 til 12:00.
Online:
24h