Skift sprog :

Hase Bikes GmbH er en af de mest innovative producenter af special- og genoptræningscykler i verden. Ved udviklingen af cyklerne bruger ingeniørerne igus® modulsystemet. Det omfatter glidelejer, glideskiver og sfæriske glidelejer lavet af højtydende plast med indbygget smøremiddel.
Kan en familie på tre bruge en enkelt cykel til at køre til drikkevaremarkedet og transportere to kasser mineralvand hjem - på to hjul, i overensstemmelse med alle færdselsregler og uden nogen sundhedsrisiko?

Det stabile tobenede støtteben til ladcyklen fra igubal®-stangende sikrer manøvredygtighed i to dimensioner. (Kilde: igus® GmbH)
Innovative specialcykler fra Ruhrområdet
Enhver, der tvivler på det, bør studere Hase Bikes-programmet på internettet eller i specialforretninger. Cykelproducenten, der blev grundlagt i 1994 af Marec Hase, og som producerer på et nedlagt mineområde i Waltrop, anses for at være en af de mest innovative producenter af special- og rehabiliteringscykler i verden.
En af de seneste innovationer er en ladcykelversion af den populære Pino-tandem med et stort sammenklappeligt "bagagerum" under det liggende forsæde. Der er plads til to vandkasser. Hvis der monteres et barnesæde på bagagebæreren på denne cykel, er der intet i vejen for en familietur til drikkevaremarkedet.

Sofistikeret teknologi i letvægtskonstruktion: igus® glidelejer bruges også i differentialet på de trehjulede Hase-cykler. (Kilde: Hase Bikes)
Bipod-stativ til Pino-baseret ladcykel
En cykel som denne skal selvfølgelig også have et ekstremt robust støtteben - en udfordring for enhver designer. Dipl.-Ing. Christof Bödiger fra Hase Bikes har udviklet et tobenet stativ til ladcykelversionen af Pino, som hviler på undersiden af bagagebæreren, når den er foldet sammen. Der skal tages højde for forskellige krav til denne og mange andre løsninger: "Mekanismen skal være robust og letløbende. Den skal kunne modstå regn og snavs og være korrosionsfri. Og vægten spiller naturligvis en vigtig rolle."

Tandemernes kædestrammer bevæger sig på aluminiumsrammerøret via et iglidur® flangeleje. (Kilde: igus® GmbH)
design med igus® modulsystem
Under disse forhold viser to igubal® sfæriske glidelejer lavet af højtydende plast deres værd, idet de giver mobilitet i to akser i stativets kinematik. Disse sfæriske glidelejer er selvjusterende, vedligeholdelsesfrie og kræver ingen ekstern smøring, fordi smøremidlet er inkorporeret i plasten.
Dette er blot et af mange eksempler, hvor designerne hos Hase Bikes benytter sig af iglidur® glidelejesæt fra igus®. Christof Bödiger: "Vi har altid haft gode erfaringer med igus® lejer - i meget forskellige applikationer. De opnår en lang levetid, selv når de udsættes for snavs, fugt og høj mekanisk belastning. I det store program kan man altid finde et leje, der nemt kan integreres i den omgivende konstruktion." Og det er ikke uden ironi, tilføjer han: "Hvis der alligevel er en fejl, f.eks. et for tidligt svigt, er det designeren, der har lavet den."

igus® glidelejer bruges i styretøjet på Hase-cyklerne. (Kilde: igus® GmbH)
Krævende anvendelser i drivlinjen
Faktisk er der en hel række forskellige anvendelsesmuligheder for igus® glidelejer i hjulene på Hase Bikes - for eksempel i det valgfrie akseldifferentiale, der er udviklet af Marec Hase, og som fordeler cyklistens kraft jævnt til begge baghjul på de trehjulede cykler og forhindrer hjulene i at spinde på glatte overflader. Det forvandler enkelthjulstrækket til et tohjulstræk. Det var en udfordrende teknisk opgave at realisere kraftfordelingen på en lille plads og med den lavest mulige vægt. Marec Hase løste det med et geartrin med spiralformede gear af høj kvalitet, som er integreret i et kompakt hus.
Differentialets øvrige designelementer omfatter to trykskiver samt et glideleje og et krageleje af iglidur® G. Selv om dette "kun" er grundmaterialet blandt de mange iglidur® materialer, er det fuldt ud tilstrækkeligt i dette tilfælde. For lægmand kan det være overraskende, at der her bruges et materiale med indbygget smøremiddel, fordi differentialet er fyldt med olie. Hvorfor bruge plast i stedet for metallejer? Christof Bödiger: "Vi ønsker at undgå metal-til-metal-kontakt, fordi det kan føre til slid og dermed spåner i gearkassen. iglidur® G er også meget slidstærk i sådanne anvendelser. Vi har haft differentialet i programmet i fire år, og igus® lejerne har bevist deres værd."
Personlig betjening:
Mandag til fredag fra 7:00 til 20:00.
Lørdag fra 8:00 til 12:00.
Online:
24h