Tunnelboremaskinerne fra Herrenknecht AG, Schwanau-Allmannsweier, er altid skræddersyet til den aktuelle opgave og de geologiske og hydrologiske forhold. I 2010 fik Herrenknecht til opgave at bygge en tunnelboremaskine (TBM) til en trafiktunnel i Miamis havn, "Port of Miami Tunnel". Det skyldes, at næsten 16.000 køretøjer hver dag blokerer vejene til og fra krydstogts- og godshavnen i Miami. Herrenknechts løsning er en TBM af typen med jordtryksskjold. Hele maskinen vejer 2.500 tons og er 110 meter lang.
Selv om alle TBM'er er specialbyggede, har de det til fælles, at de normalt er i drift næsten uafbrudt fra den dag, de tages i brug, til de bryder igennem, hvilket stiller store krav til belastningsresistens, også med hensyn til energiforsyningssystemerne. Det er nødvendigt, fordi der bruges en lang række forskellige kransystemer i tunnelboremaskinen til en lang række opgaver. Det er såkaldte materialekraner, som f.eks. transporterer rør, kabeltromler og andet værkstedsudstyr fra forsyningskøretøjerne til det pågældende arbejdssted. Disse rørlægnings-, kabeltromle- og værkstedskraner spiller en ekstremt vigtig rolle i den samlede proces. De er ansvarlige for de respektive forsyninger. En værksteds- eller båndmaterialekran bruges til at forlænge transportbåndet.