Knorr-Bremse GmbH, Division IFE, med hovedkvarter i Kematen/Ybbs, Østrig, er en førende udvikler og producent af elektrisk drevne indstigningssystemer til jernbanekøretøjer. Virksomheden sætter standarder for skyde- og svingdøre til sporvogne, undergrundstog, forstadstog, regional transport, højhastighedstog og passagerbusser. Johann Wilflinger, Group Manager System Development trade show, stod over for den udfordring at skulle udvikle et nyt, teknologisk avanceret indstigningssystem til jernbanekøretøjer.
Den nye udvikling skulle ikke kun være mere pålidelig, men også betydeligt mere omkostningseffektiv end den tidligere model. Dette blev opnået ved at undvære den omkostningstunge trinmåtte og et modificeret drevkoncept, der erstatter remdrev. Det reducerede vægten, antallet af komponenter og frihøjden på glidetrinnet. Et forenklet styresystem skulle også forhindre fastklemning eller en tung gang.
Et andet mål var at reducere livscyklusomkostningerne ved at designe indstigningshjælpemidlet til at være så vedligeholdelsesfrit som muligt. Der skulle ikke bruges driftsvæsker som f.eks. olie eller fedt for at minimere vedligeholdelsesomkostningerne. Glidetrinene skulle fungere perfekt til enhver tid på trods af store temperatursvingninger og en bred vifte af tilsmudsning.