Skift sprog :

Profil
Hvad der var brug for:
Glideleje til den drejelige kinematik i en A-ramme
Kravene:
Selvsmørende og vedligeholdelsesfrie glidelejer, der er vejrbestandige og egnede til høje belastninger
Branche:
Offshore-industrien
Succes for kunden:
Vedligeholdelsesfrie og korrosionsfrie lejepunkter, omkostningseffektive, kundetilpassede glidelejer

Ship & Yacht Engineering Ltd. har i mange år specialiseret sig i kabelføring og implementering af komplekse skibsbygnings- og skibsteknikprojekter. Grundlægger og CEO, Erik Hofmann, udvikler alt fra ramper til krydstogtskibe til skibsbygning. Mens han arbejdede med forskellige rederier, blev han gang på gang opmærksom på de ulemper, som A-rammer tidligere havde medført.
Derfor udviklede han en A-ramme med vedligeholdelses- og smørefri drejekinematik, der muliggør en bevægelsesradius på 180°: det såkaldte linkage-system. For at holde kinematikkens lejepunkter smørefri og minimere vedligeholdelsen bruger Hofmann iglidur® glidelejer.
Erik Hofmanns innovative A-Frame, som ved første øjekast ser ud til at være som alle andre, står i havnen i Leer i Østfrisland. Ved andet øjekast er der dog en afgørende ting, der springer i øjnene: I modsætning til andre hydraulisk drevne A-rammer har denne A-ramme ingen udvendige cylindre. Det er netop den store fordel ved Hofmanns udvikling. Løftesystemet vippes ved hjælp af koblingssystemet. Cylindrene og den særlige drejekinematik er indbygget i A-rammens ramme og muliggør en bevægelsesradius på 180°.

A-rammen fra Ship & Yacht Engineering Ltd. er allerede godkendt af klassifikationsselskabet og kan løfte belastninger på op til 20 tons, afhængigt af drejevinklen. Den bliver nu installeret på et forskningsskib ejet af Fugro, verdens førende geodataspecialist, hvor den f.eks. skal bruges til at sænke magnetometre ned i vandet og løfte dem op igen.
For at sikre, at den drejelige kinematik også fungerer problemfrit på åbent hav og under barske vejrforhold, var Hofmann på udkig efter selvsmørende, vedligeholdelsesfrie glidelejer til sin drejelige kinematik, som skulle være omkostningseffektive. Han havde tidligere brugt bronzebøsninger. Men vejret skyllede hele tiden fedtet ud af lejepunkterne, så der hele tiden skulle pumpes nyt fedt ind for at forhindre utilstrækkelig smøring og korrosion, fortæller skibsarkitekten.

Gennem en anbefaling stødte Hofmann på igus® GmbH fra Köln, en udvikler og producent af smørefri højtydende plast. Deres lejer lavet af igutex® TX1 bruges nu i A-rammens drejekinematik. De er specielt udviklet til applikationer med høje belastninger, minimerer vedligeholdelseskravene og kræver ingen ekstra smøring.
"Vores glidelejer indeholder indbygget fast smøremiddel, som er indeholdt millioner af gange i kamre i materialet. Det betyder, at der altid er nok smøremiddel til at smøre lejepunktet. Det forhindrer, at der overhovedet opstår utilstrækkelig smøring," forklarer Uwe Sund, produktchef for iglidur® heavy-duty lejer. Da der ikke kræves yderligere smøremiddel, er der ikke behov for manuel smøring eller et automatisk smøresystem.
Klik her for at se de anvendte produkter
igutex® TX1 glideleje
Personlig betjening:
Mandag til fredag fra 7:00 til 20:00.
Lørdag fra 8:00 til 12:00.
Online:
24h