Hamborg: Passagerdøre i køretøjer til lokal offentlig transport
I det andet eksempel eftermonterede Hamburger HOCHBAHN AG et anti-fælde-detektionssystem til de pneumatisk betjente passagerdøre i sine DT4-undergrundsbanevogne i 1. og 2. serie. Det drejede sig om 50 vogne, hver med fire vogne og i alt 800 dobbeltsvingende skydedøre. Det gennemsnitlige antal lukkeoperationer pr. år og dør er omkring 50.000. Med et kobberbaseret kabel opstod de første problemer i området omkring drejelejerne på grund af knækbevægelser efter ca. 6 måneders brug, hvilket fik HOCHBAHN til at se sig om efter et alternativt kabel. Styrekablet chainflex® CF98 var en mulig løsning. Den legerede leder, der bruges her, er blødere i sin molekylære struktur og har derfor ikke tendens til at blive skør under bøjningsspænding, hvilket øger nedetiden. Kontrolkablet har klaret 450.000 dørcyklusser uden afbrydelser eller fejlmeddelelser under HOCHBAHNs testbænkforsøg. Som følge heraf blev alle køretøjer eftermonteret i løbet af sidste år. Siden da er der ikke registreret flere fejl. Efter de positive resultater af testbænksforsøgene antager HOCHBAHN - på trods af den uændrede høje belastning på kablet i det drejelige lejeområde - en levetid på mindst 20 år uden nogen skader.