Skift sprog :

En motor forsynes med energi via et motorkabel, der indeholder kerner – tre sorte kerner til fase L1, L2 og L3 og en grøn/gul kerne til jordkernen. I dag er spoleviklingerne i motoren normalt forbundet med hinanden i en stjerne- eller trekantkonfiguration. På denne måde begrænses antallet af kerner til fire. Der kan vælges et kabel med eller uden afskærmning, afhængigt af kabelkravene med hensyn til interferens eller miljøfølsomhed. Og selvfølgelig fremstilles kablet med en række forskellige kappequaliteter og mekaniske klasser.

Hvorfor motorkabler?
Når fagfolk taler om motorkraft, mener de normalt ikke kun et forsyningskabel til en motor. Et firekernet styrekabel kan også repræsentere dette. Pointen er, at du vil tilslutte motoren til en frekvensomformer (FI). Forudsætningen for dette er, at kernens isolering opfylder spændingsniveauet 600/1000 V. Dette er nødvendigt, fordi frekvensomformeren bruger princippet om pulsbreddemodulation til at regulere frekvensen og dermed motorhastigheden. Dette medfører spændingstoppe, som isoleringen skal kunne modstå. Af denne grund vælges en højere spændingsklasse end for et styrekabel.

Multi-core vs. single core
Især til store drev er det nu almindeligt at føre kablet i enkeltkerner. Denne løsning har flere fordele i forhold til den klassiske firetråds multikerne. Den største fordel er sandsynligvis den betydeligt lavere pris, som opnås gennem en anden, omkostningseffektiv fremstillingsproces. Enkeltkerneløsningen er også robust og derfor velegnet til små installationsrum i energikæden, samtidig med at den har en længere levetid. Dette mærkes især på lange strækninger. Tilslutningen til motoren er nemmere med de tyndere enkeltkerneledninger, men kræver en speciel skruetilslutning. Vi har stor erfaring med denne type udfordringer og har derfor altid de nødvendige produkter til løsningen på lager.
Fordele ved TPE med hensyn til slid, kulde og levetid
Størstedelen af vores motorkabler har det avancerede materiale TPE som yderkappe. Dette materiale er særligt velegnet til anvendelse i ekstreme temperaturområder. Det skyldes, at temperaturområdet for TPE-motorkabler er defineret i energikæder som -35 °C til +90 °C. Det betyder, at dette materiale er perfekt til anvendelse i dybfryseområder eller i meget varme omgivelser. Derudover har TPE en anden særlig egenskab – maksimal slidstyrke. I direkte sammenligning med PVC- & PUR har TPE bedre slidegenskaber og er derfor ideel til avancerede anvendelser med krav til maksimal levetid.

Motorkabler i krananlæg
igus har i mange år udstyret krananlæg med energikæder. Langt over 10.000 krananlæg over hele verden har været i kontinuerlig drift i mange år. Kablerne og kæderne modstår de mest ugunstige forhold, fra -40 °C i den sibiriske vinter til 50 °C i havnen i Dubai. Et kabelbrud er utænkeligt i kran- og trolleyoperationer. Der kræves maksimal pålidelighed i disse områder. Af denne grund anvendes enkeltkerner fra serien CF330.D eller CF340 overalt til at forsyne hejseværket med nominelle ledertværsnit på op til 185 mm. Dette kan ses som en udvikling i retning af standardisering. Næste gang vi planlægger en applikation med et stort tværsnit, bør vi helt sikkert diskutere et koncept med enkeltkerner, der har en højkvalitets flettet leder.
Det er nemt at finde, vælge den rigtige type, beregne levetiden og bestille online.

Produktfinder
Find hurtigt det helt rigtige kabel

Beregner af levetid
Beregn levetiden for ethvert chainflex-kabel

Beregner af kobbertillæg
Beregn det daglige kobbertillæg

Konfigurator til kundetilpassede kabler
Konfigurer dit skræddersyede kabel på bare 3 minutter


Personlig betjening:
Mandag til fredag fra 7:00 til 20:00.
Lørdag fra 8:00 til 12:00.
Online:
24h